Het verkeer in Rotterdam is nooit saai

Op het Kleinpolderplein zit de verkeersregiekamer van Rotterdam. Hier houden verkeerskundigen het verkeer in en rondom Rotterdam 24/7 in de gaten. En saai is dat niet, want op de weg gebeurt er altijd wel wat. Zo kan een brug in storing gaan of er gebeurt een ongeluk. Beide incidenten die je niet van tevoren kunt voorspellen. ‘Echt geen dag is hier hetzelfde,’ vertelt verkeerskundige Pedro van Dorst. ‘En juist dat maakt het werk zo interessant.’

De werkdag van Pedro

‘Mijn collega’s en ik inventariseren werkzaamheden en evenementen in de stad. We kijken continu welke invloed dit heeft op de bereikbaarheid van Rotterdam,’ vertelt Van Dorst. ‘Per project, evenement of incident overleggen we of we extra maatregelen nemen die de hinder voor het verkeer kunnen verminderen. Moeten we de stoplichten bijstellen, fietsers langer groen geven, of bijvoorbeeld bepaalde wegen afsluiten om het verkeer beter door te laten stromen? Met dit soort vragen zijn we elke keer weer bezig.’

Verkeer doet soms wat het niet mag

Op de Willemsbrug is de rechter rijbaan richting Zuid een zogenaamde doelgroepenbaan. Alleen bussen, taxi’s, hulpdiensten en auto’s met een bestemming op het Noordereiland mogen hier overheen rijden. Van Dorst: ‘Normaal gesproken rijdt ander verkeer ook over deze baan. Hoewel dat niet mag, leverde dat tot de sluiting van de Maastunnel weinig problemen op. Maar sinds de sluiting is het een stuk drukker op de Willemsbrug én het Noordereiland. Met meer mensen die de doelgroepenstrook gebruiken, terwijl dat dus niet mag. Hierdoor deden bewoners van het Noordereiland er ineens langer over om thuis te komen en ontstonden er gevaarlijke situaties op het kruispunt bij de Koninginnebrug. Dit is opgelost door de doorgebroken strepen op de Prins Hendrikkade te veranderen in een doorgetrokken streep. Zo hopen we dat de situatie op het Noordereiland verbetert.’

Verkeer op afstand en automatisch geregeld

‘Bij verkeershinder kunnen we meerdere middelen inzetten. Niet alleen bedienen we verkeerslichten op afstand vanuit de verkeersregiekamer, waarmee we voorkomen dat wachttijden bij verkeerslichten oplopen. Ook zetten we tekstborden of dynamische routedisplays in bij omleidingsroutes. Deze borden geven de kortse route in reistijd aan,’ vertelt van Dorst. Naast de reguliere oplossingen, is de gemeente bezig met nieuwe (moderne) middelen. Eén daarvan is de regensensor in verkeerslichten. Deze sensor zorgt ervoor dat het licht voor fietsers sneller op groen gaat als het regent. Ook worden radarsensoren getest. Deze sensoren meten de gemiddelde snelheid en intensiteit van het verkeer. Van Dorst: ‘Als we dan merken dat er file ontstaat, kunnen we ingrijpen voor het vaststaat. Bijvoorbeeld door de snelheid en toestroom ergens anders aan te passen. Voordat we dit écht kunnen gebruiken, moet er nog wel veel getest worden.’